Impossible is nothing!!!!!!!!!

            Intotdeauna mi-am dorit sa merg cu un astfel de tren …  Sper sa am cat de curand aceasta ocazie dar pana atunci va impartasesc acest articol gasit din intamplare …

Trenurile romanesti cu ecartament ingust, cunoscute sub numele de “mocanite”, ocupa un loc insemnat in istoria transporturilor noastre ferivoiare. Destinate initial sa transporte lemn in zonele de munte, pe la inceputul secolului XX, micile trenuri au ajuns astazi sa atraga simpatia multor oameni datorita farmecului lor si al peisajelor parcurse. Asa se face ca tot mai multi isi exprima dorinta de a cunoaste amanunte despre ele, ba chiar sa efectueze o plimbare pe care sa o tina minte.

Constructia caii ferate din judetul Maramures, de la Viseul de Sus, a inceput in anii ‘30 si s-a terminat trei ani mai tarziu. Aceasta se intindea de la Viseu pana aproape de granite cu Ucraina, la Izvorul Comanului, masurand circa 56 de km.

Punctul in care mocanita atinge altitudinea maxima este in zona Comanu, la 1100 m, in conditiile in care locomotiva pleaca de la 600 m si trasa de aburi. Mocanita de la Viseul de Sus este singura care astazi isi indeplineste cu succes misiunile.
Mai veche decat aceasta este insa calea ferata ingusta care tranziteaza o parte din Muntii Apuseni, intre orasele Turda si Abrud, infiintata in anii 1910-1912. Aici i s-ar fi spus intaia data “mocanita”, dupa localnicii care erau dupa ocupatie mocani.

Pe acest traseu de 94 km lungime, mocanita s-a dat oficial in functiune la 20 iunie 1912 si a fost scoasa din uz in 1998. Astazi, se preconizeaza repunerea sa in circulatie, cel putin intre anumite statii, pentru satisfacerea interesului turistic. Calea ferata ingusta de pe valea Hartibaciului, ce lega Sibiul de Agnita, ajungea pana in in 1965 si la Sighisoara. Reabilitarea caii pe trosnonul Sibiu-Agnita, se asteapta sa plaseze intreaga zona in sfera de interes a turistilor.

Cu nimic mai prejos decat celelalte era mocanita care lega Hunedoara de asa-zisul “Tinut al Padurenilor”. Desi de doar 12 km lungime, traseul cuprindea viaducte, tuneluri si poduri construite in urma cu peste 100 de ani. Tot aici se intalnea cel mai vechi pod curb de cale ferata din Romania. 
In Austria sunt cel putin doua mari trasee pentru mocanite, iar in Letonia a fost redata functiunii un asemenea traseu de cale ferata.

Sursa: http://www.artline.ro/Mocanitele-din-Romania-29583-1-n.html

Anunțuri

Comments on: "O plimbare de vis : Mocanitele din Romania" (3)

  1. da, mi-ar placea si mie sa merg cu mocanita… pacat ca pana acolo dai un salariu pe biletele de tren…

  2. […] istoria mocăniţei, mai găsiţi ceva informaţii aici, aici, aici, aici şi […]

  3. […] în circulație“! Despre istoria mocăniţei, mai găsiţi ceva informaţii aici, aici, aici, aici şi […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: